دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» بایسته های حقوقی

بایسته های حقوقی

کارهایی ساده که حتی تصور نمیکنید جرم تلقی شود! (بخش اول)



هک کردن وای فای مطعلق به دیگران:


آیا می دانید مطابق قانون جرائم رایانه ای هک وای فای و استفاده از حجم اینترنت دیگران جرم و قابل مجازات می باشد؟ براساس ماده ۱۲ قانون جرائم رایانه‌ای فردی که به طور غیرمجاز داده‌های متعلق به دیگری را برباید، چنانچه عین داده‌ها در اختیار صاحب آن باشد، به جزای نقدی از یک میلیون ریال تا ۲۰ میلیون ریال و در غیر این صورت به حبس از ۹۱ روز تا یک سال یا جزای نقدی از ۵ میلیون ریال تا ۲۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات با هم محکوم خواهد شد. بنابراین چنین عملی جرم و مصداق سرقت رایانه‌ای محسوب می‌شود.


نصب تابلوی پارک = پنچری :


حتما تا کنون بارها با تابلوی «پارک = پنچری» مواجه شده اید و یا قصد نصب آن در جلوی درب منزل خود را داشته اید.

باید بدانید که ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی مقرر می دارد: «هر گاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید مالی کند، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.» همچنین طبق ماده ۲۴ قانون مدنی هیچ کس نمی تواند کوچه و خیابان هایی که بن بست یا مسدود نیست را تحت تملک قرار دهد.

بنابراین نصب هر گونه تابلو پارک ممنوع یا تهدید به پنچری خودروها در کوچه و خیابان های شهر، جرم محسوب می شود و می توان از متخلفین، در دادسرا شکایت کرد. البته بدیهی است که اگر کسی خودروی خود را در جلوی درب پارکینگ منازل یا محل کار دیگران پارک کند یا بطور کلی در جایی پارک کند که مانع رفت وآمد خودروی دیگران گردد، او نیز مرتکب جرم «ایجاد مزاحمت» شده و قابل تعقیب کیفری است.


افشای اطلاعات خصوصی دیگران از قبیل عکس ،اسکیرین شات ،فیلم و...


مطابق ماده 16 قانون جرائم رایانه ای، افشای اطلاعات خصوصی دیگران در فضای مجازی جرم بوده و برای ضمانت اجرای آن ” جزای نقدی” و یا ” دو سال حبس” در نظر گرفته شده است.

انتشار عکس ، فیلم ، صوت یا مکاتبه های دیگران (چت) به دلایل گوناگون از جمله تهدید، ارعاب ، اخاذی یا اجبار و یا استفاده غیر اخلاقی ، به صورت گسترده که مستقیما حیثیت و آبروی فرد مقابل را زیر سوال می برد از مصادیق این عمل مجرمانه است . در رویه قضایی ، اسرار خصوصی نامه ها و عکس و فیلمها و نسخه‌های پزشکی و احکام دادگاه‌ها و اسناد مالی هم در این زمره قرار می‌گیرند و با توجه به وضعیت موجود انتشار اسکرین شاتِ چتی که در آن اسرار مخاطب بیان شده جرم محسوب میشود


شهادت دروغ ویا کذب:


شهادت دروغ یا شهادت کذب از جمله جرایم کیفری می باشد و بدان معناست که شخصی در دادگاه یا نزد مقامات رسمی در مورد موضوعی، مطالب کذب و دروغی عنوان نماید، این عمل وی شهادت دروغ یا شهادت کذب محسوب می شود.

همچنین پس گرفتن شهادت به این معنا که اگر فردی که شهادت داده است خود مدعی شود که به دروغ شهادت داده است مشمول عنوان شهادت کذب می شود مطابق ماده ۶۵۰ از کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی، هر کس در دادگاه نزد مقامات رسمی شهادت دروغ بدهد، به سه ماه و یک روز تا دو سال حبس و یا به یک میلیون و پانصد هزار تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.


خرید و فروش و استفاده از دستگاه های فلزیاب:


تبلیغ، خریدوفروش، حمل‌ونگهداری وهمچنین استفاده از دستگاه‌ های فلزیاب منوط به اخذ مجوز از سازمان‌میراث‌فرهنگی است.

مجازات استفاده از دستگاه فلزیاب در حفاریهای‌غیرمجاز، علاوه بر ضبط‌و‌توقیف دستگاه، یک‌تاسه سال حبس است و نگهداری این گونه دستگاهها بدون‌مجوزمیراث‌فرهنگی تخلف محسوب شده و منجر به توقیف‌وضبط دستگاه می‌شود.


سو استفاده از افراد غیر رشید در اموری مثل تکدی گری و...


ماده 713 قانون مجازات اسلامی تصریح کرده است کسانی که از اطفال و افراد غیررشید به عنوان ابزار و وسیله برای رسیدن به مقاصد شخصی خود استفاده می‌کنند، به مجازات حبس سه ماه تا دو سال و استرداد و مصادره اموالی که از این طریق کسب کرده‌اند به نفع دولت، محکوم می‌شوند.


قرارداد کاری سفید امضا:


معمولابعضی از کارفرما ها قراردادهایی را از کارگران امضا می‌گیرند که قسمت مشخصات کارگر و دستمزد و مدت و غیره خالی است تا در صورت نیاز به سلیقه کارفرما تکمیل شود. طبق ماده 673 قانون مجازات اسلامی، قرارداد سفیدامضا جرم محسوب میشه و اگر شکایتی در این زمینه وجود داشته باشه، قرارداد برای اطمینان از صحت امضا به کارشناسان دادگستری ارجاع خواهد شد.


سرک کشیدن به تلفن همراه دیگران:

ماده ۱ قانون جرایم رایانه­‌ای بیان می­‌دارد: «هر‌کس به‌طور غیرمجاز به داده‌ها یا سامانه­‌های رایانه­‌ای یا مخابراتی که به‌ وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است دسترسی یابد به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد»

همانطور که مشاهده می‌کنید قانون‌گذار دسترسی غیرمجاز به سامانه رایانه ‌ای یا مخابراتی یا داده‌ها را در صورت وجود شرایط زیر جرم می ‌داند:

۱. این دسترسی بدون اجازه شخص باشد؛ بنابراین درمواردی‌ که خود شخص، اذن به مشاهده داده یا ورود به سامانه را میدهد، جرمی رخ نمیدهد.

۲. داده‌ها یا سامانه برخوردار از تدابیر امنیتی باشند، چرا که حمایت قانونی شامل افرادی می ‌شود که خودشان حداقلی از امنیت را برای حریم خصوصی شان قائل ‌اند؛ برای مثال اگر سامانه مدنظر گوشی همراه یا رایانه شخصی است، دارای رمز عبور باشد که مرتکب با گذر از این تدابیر امنیتی مجرم شناخته خواهد شد.

‌این ماده به‌ طور گسترده هم شامل زمانی می ‌شود که شخصی در دنیای واقعی رمز عبور شما را به‌ نحوی بشکند و به اطلاعات سامانه دسترسی پیدا کند و هم زمانی ‌که در فضای مجازی از طرقی مثل هک و عبور از تدابیر امنیتی ‌تان به اطلاعات دسترسی پیدا کند. حال گذر از این تدابیر امنیتی می ‌تواند از طرق مختلف صورت ‌بگیرد؛ چه به‌ صورت فنی و با استفاده از نرم ‌افزار، چه به‌صورت غیر فنی مثل فریب ‌دادن شخص برای در اختیار گذاشتن نام کاربری و رمز عبور که قانون ‌گذار بین این دو مورد تفاوتی قائل نشده‌ است.

‌همانطورکه از ماده فوق پیداست، هم دسترسی به سامانه و هم دسترسی به داده ‌ها (در صورت وجود سایر شرایط) جرم می‌ باشد؛ بنابراین اگر فردی از تدابیر امنیتی شما عبور کند و وارد سیستم شود، حتی بدون اینکه اطلاعاتی را مشاهده کند، عمل وی جرم و قابل مجازات می ‌باشد.



رمالی و جادوگری:


رمالی وجادوگری از جمله جرایمی هستند که به طور صریح در قانون ایران جرم انگاری نشده است ولی به استناد ماده 1 قانون تشديد مجازات مرتكبين ارتشاء، اختلاس و كلاهبرداری، هر کس از راه حیله و تقلب مردم را به داشتن اموال و اختیارات واهی فریب دهدیا به امور غیر واقعی امیدوار کند یا از حوادث و پيشامدهای غير واقعی بترساند و از این طریق مالی به دست آورد، کلاهبردار محسوب شده و علاوه بر پس دادن مال به صاحبش از یک تا هفت سال حبس و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که گرفته است محکوم خواهد شد. جالب اینجاست که در قوانین کشور آمریکا و استرالیا، فالگیری و رمالی جرم انگاری شده است.


ایجاد آلودگی صوتی:


طبق تبصره یک ماده 29 قانون هوای پاک ایجاد هرگونه آلودگی صوتی توسط وسایل نقلیه تخلف محسوب می شود و راننده ی آنها برای بار اول ملزم به جریمه نقدی معادل یک میلیون ریال، درصورت تکرار برای بار دوم، دو برابر جریمه مذکور و درصورت تکرار بیش از دوبار به جریمه نقدی معادل سه میلیون ریال محکوم کند.


رانندگی بدون گواهینامه:


 ۱.جرم است؛ در این صورت وسیله نقلیه متوقف و راننده به مرجع قضایی معرفی می‌شود. مجازات هم به صورت زیر است:

برای بار اول به حبس تعزیری تا دو ماه یا جزای نقدی تا یک میلیون ریال و یا هر دو مجازات و درصورت ارتکاب مجدد به دو ماه تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد. البته باید اشاره کرد که مجازات جرم رانندگی بدون گواهینامه به جزای نقدی تبدیل می شود.

۲. نداشتن گواهینامه باعث مقصر بودن فرد فاقد گواهینامه در سانحه ی رانندگی نمی شود. تقصیر را باتوجه به رفتار یک راننده متعارف تعیین می کنن! باید دید آیا دلیل تصادف بی احتیاطی وی بوده یا خیر. ولی در صورت مقصر بودن راننده بدون گواهینامه دادگاه مکلف است مجازات وی را تشدید کند و می‌تواند وی را برای مدت یک تا پنج سال از حق رانندگی محروم کند.

۳. در تصادفات در صورتی که راننده مقصر، فاقد گواهی‌نامه مجاز رانندگی باشد، شرکت بیمه باید بدون هیچ قید و شرط و اخذ تضمین، خسارت زیان‌دیدگان را پرداخت کند و سپس می‌تواند نسبت به استرداد کل یا بخشی از آن از شخص راننده، توسط مراجع قضائی اقدام کند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب مشاهده