خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» دستکاری و هک دوربین مدار بسته

دستکاری و هک دوربین مدار بسته

دستکاری و هک دوربین مدار بسته


قابلیت تشخیص دستکاری دوربین مداربسته :


MacGPT: هر آنچه که باید بدانید - نکات حرفه ای هوش مصنوعی مطلب مرتبط MacGPT: هر آنچه که باید بدانید - نکات حرفه ای هوش مصنوعی

قابلیت تشخیص دستکاری یکی از قابلیت های مهم دوربین مداربسته IP می باشد که پس از فعال سازی این قابلیت در تنظیمات ، هنگامی که فردی قصد دستکاری دوربین را داشته باشد به شما هشدار می دهد.

هنگامی که دستکاری تشخیص داده شود ، مانند وقتی که کسی سعی در دست زدن به دوربین مداربسته دارد یا می خواهد دید آن را کور نماید ، هشداری برای شما ارسال می شود و شما می توانید با ورود به سیستم مدیریت دوربین خود رویداد مورد نظر را بررسی نمایید.


قابلیت تشخیص دستکاری چگونه عمل می نماید ؟


قابلیت تشخیص دستکاری به دوربین مداربسته این امکان را می دهد که هنگامی که ضبط تصاویر تحت تاثیر عوامل خارجی مانند ضربه ، مسدود کردن یا تماس با مشکل مواجه شد به شما هشدار دهد.

این قابلیت به ویژه برای مکان هایی که دوربین مداربسته می تواند مورد حمله فیزیکی قرار گیرد یا دید آن مسدود شود بسیار مفید می باشد. سیستم به صورت خودکار پیغام هشداری را برای شما ارسال می کند و سعی در تماس با شما دارد حتی اگر شما در مکان مورد نظر برای نظارت بر رویداد حاضر نباشید.


قابلیت تشخیص دستکاری می تواند در موارد زیر به شما اطلاع رسانی نماید :


   هنگامی که ضربه ای به صورت فیزکی به دوربین وارد شود یا از جای خود تکان داده شود.

   کسی سعی در قطع کردن برق دوربین را داشته باشد.

   برای جلوگیری از ضبط تصاویر با اسپری رنگی به سمت لنز پاشیده شود.

   اگز چیزی برای پوشش دید دوربین و جلوگیری از نمایش تصویر جلوی آن قرار داده شود.

   فوکوس دوربین به هر دلیلی با مشکل مواجه شود و تصاویر تار شوند.


هشدارهای قابلیت تشخیص دستکاری :


همچنین می توان مدت زمانی را برای ارسال هشدار از زمان بروز رویداد توسط Tamper Detection مشخص نمود که از هشدارهای اشتباه جلوگیری شود.

به عنوان مثال هنگامی که یک برگ برای چند ثانیه دید دوربین را با اشکال مواجه کرد و بعد از چند ثانیه مشکل برطرف شد هشداری برای کاربر ارسال نمی شود ، اما اگر با اسپری رنگ دید دوربین برای بیشتر از زمان تعیین شده پوشش داده شده ، سیستم پیام هشدار را برای کاربر ارسال می کند.

به خاطر داشته باشید که هشدارهایی که توسط قابلیت تشخیص دستکاری دوربین برای شما ارسال می شود همیشه مربوط به خرابکاری های عمدی یا مجرمانه نمی باشد.

ممکن است یک شاخه درخت در هنگام وزش باد بر روی دوربین افتاده باشد یا در اثر وزش باد چیزی بر روی دوربین افتاده باشد و دید آن را مختل کرده باشد یا تابش نور شدید به صورت ناگهانی به سمت لنز تصویر را برای ارسال هشدار تاریک نماید. اما در این موارد هم ارسال هشدار می تواند شما را از موضوع آگاه سازد تا اقدامات لازم را برای تعمیرات انجام دهید.


چگونه قابلیت تشخیص دستکاری می تواند به شما کمک کند ؟


اگر شما قادر به نظارت ۲۴ ساعته بر روی سیستم نظارت تصویری نباشید ، قابلیت تشخیص دستکاری می تواند هنگامی که رویدادی رخ دهد برای شما هشدار ارسال نماید.

شما می توانید با مشاهده تصاویر دوربین مداربسته از راه دور ، موقعیت به وجود آمده را بررسی نمایید. برای اینکار می توانید از تلفن همراه هوشمند ، تبلت یا کامپیوتر خود استفاده نمایید.

استفاده از این قابلیت در صنایع و مکانهای مختلف


استفاده از این قابلیت در صنایع و مکانهای مختلف بسیار مفید است ، این قابلیت به عنوان مثال برای موارد زیر می تواند استفاده شود :


   به سرعت ماموران امنیتی به دوربین مداربسته آسیب دیده در مناطق با نرخ جرم و جنایت بالا فرستاده شوند، که در این مکان ها احتمال مسدود کردن دید دوربین به صورت عمدی بسیار بالا می باشد.

   آگاه کردن ماموران امنیتی مدرسه هنگامی که توپ بسکتبال ، فوتبال یا موارد دیگر به دوربین مداربسته در فضای باز مشرف ، در زنگ تفریح برخورد می کند.

   اگر شاخه درختان یا موارد دیگر دید دوربین را در طوفان از بین برده باشند می توانید از این موضوع آگاه شوید و اقدامات لازم را انجام دهید.


آیا دوربین های مداربسته هک می شوند؟


هک شدن دوربین مداربسته یا سیستم مداربسته یکی از دغدغه های جدی مصرف کنندگان این سیستم هاست. در این مطلب در رابطه با طریقه هک شدن سیستم مداربسته و واقعیت های این موضوع صحبت خواهیم کرد.


هک کردن یعنی چه؟


هک کردن یک سیستم نرم افزاری به معنای هر گونه دسترسی غیر مجاز به یک سیستم محدود شده (از طریق پیدا کردن پسورد، یافتن نقص های امنیتی یا غیره) است. با این تعریف حتی در صورتی که شما پسورد خود را به اشتباه به فردی داده و او امکان ورود و دسترسی به نرم افزار شما پیدا کند سیستم شما را هک کرده است.

البته در مفهوم پیشرفته تر هک کردن یک سیستم نرم افزاری به معنای پیدا کردن یک خلل یا نقص در سیستم و ورود و دسترسی به اطلاعات آن از طریق این نقص است.


آیا امکان هک کردن سیستم مداربسته وجود دارد؟


با توجه به تعریف بالا امکان هک کردن هر سیستم نرم افزاری وجود دارد. البته در صورت رعایت ساده ترین اصول امنیتی امکان هک شدن سیستم مداربسته شما تقریبا به صفر خواهد رسید.


سیستم های مداربسته چطور هک می شوند؟


در ابتدا باید بدانید که امکان هک سیستم مداربسته شما تنها در صورتی وجود خواهد داشت که شما از اینترنت برای دیدن تصاویر سیستم مداربسته استفاده کنید و یا شبکه داخلی شما به اینترنت متصل شده باشد.

معمول ترین روش هک کردن سیستم مداربسته از طریق چک کردن پسوردهای ساده سیستم است. نرم افزارهایی وجود دارند که با چک کردن چند پسورد بسیار رایج در دستگاه های مرکزی مداربسته یا پسورد کارخانه دستگاه، امکان هک کردن آنها را به وجود می آورند. برای مثال پسوردها ۱۲۳۴۵، ۵۴۳۲۱، ۱۲۳۴۵۶، ۰۰۰۰۰ و … پسورد هایی بسیار رایج در دستگاه های مرکزی سیستم مداربسته هستند.

نرم افزار هک با پیدا کردن آدرس IP شما و از طریق چک کردن چند پسورد در دستگاه در صورت ساده بودن پسورد شما امکان ورود به سیستم مداربسته شما را پیدا خواهد کرد.

روش دیگر هک کردن سیستم مداربسته، ورود غیر مجاز به وب سایت ارائه دهنده به خدمات DDNS است. برخی وب سایت ها از طریق ارائه این خدمات امکان انتقال تصویر سیستم مداربسته را بدون IP Static برای شما فراهم می کنند. با ورود یا هک کردن این وب سایت امکان دسترسی به تصاویر دوربین های مداربسته تمامی دوربین هایی که از سرویس این سایت استفاده می کنند برای هکر به وجود خواهد آمد.

روش آخر هک کردن سیستم مداربسته، ورود به نرم افزار دستگاه مرکزی DVR، NVR یا سرور دوربین هاست. در رابطه با برندهای معتبر دوربین مدار بسته احتمال هک شدن سیستم بسیار پایین است. از آنجایی که این دوربین ها برای پروژه ها بسیار حساس مورد استفاده قرار گرفته اند تمامی احتیاط های لازم در رابطه با طراحی نرم افزارهای این برندها صورت می گیرد. اما در رابطه با تجهیزات با برندهای نامعتبر امکان هک کردن سیستم گرچه کم است اما وجود دارد.


چطور از هک کردن دوربین مداربسته جلوگیری کنیم؟


ایمن کردن سیستم مداربسته بسیار ساده است و با رعایت چند نکته پایین میتوانید از هک شدن سیستم مداربسته به صورت کامل جلوگیری کنید:

• پس از نصب سیستم مداربسته حتما پسورد آن را عوض کنید.

• از پسوردهایی استفاده کنید که امکان حدس زدن آنها کمتر است.

• سعی کنید از IP Static برای انتقال تصویر استفاده کنید و یا خدمات DDNS را از وب سایت های معتبر دریافت کنید.

• حدالمکان دستگاه DVR یا NVR خود را از برندی معتبر انتخاب کنید.


آیا می توان اطلاعات تصاویر دوربین مداربسته را از هارد ریکاوری کرد یا نه ؟


ریکاوری تصاویر و اطلاعات دوربین مداربسته

قبل از توضیح هر موضوع در این رابطه باید بگوییم که وقت گرانبهای خود را جهت ریکاوری و بازیابی اطلاعات هارد دیسک دستگاه ضبط دوربین مداربسته توسط نرم افزارهای ریکاوری اطلاعات که برای ویندوز و کامپیوترها موجود است تلف نکنید.

برای اینکه بتوانید این موضوع را بهتر درک کنید یک هارد که داخل دستگاه ضبط دوربین مداربسته در حال کارکردن است را از آن جدا کنید و برای آزمایش به یک کیس کامپیوتر متصل کنید. بعد از ورود به درایو این هارد خواهید دید که اطلاعات داخل آن با فرمت ناشناخته ذخیره شده اند و با هیچ نرم افزار Player و پخش کننده فایل های تصویری قابل پخش نیستند.

بنابراین خواهیم فهمید که هم دستگاه های ضبط دوربین مدار بسته بدون شک اطلاعات خود را کدگذاری می کنند و تنها راه انتقال و پخش تصاویر ذخیره شده در داخل هارد دیسک های دستگاه های ضبط مداربسته فقط و فقط به وسیله خروجی گرفتن نرم افزاری از خود دستگاه DVR یا NVR می باشد.


حال به مقوله ریکاوری این اطلاعات می پردازیم:


 پاک شدن و از بین رفتن اطلاعات دوربین مداربسته عموما به دو شکل اتفاق می افتد، یا به صورت فرمت کردن از طریق خود دستگاه که ممکن است عمدی یا غیر عمدی باشد و یا به اصطلاح بد سکتور گرفتن هارد دیسک که می توان آن را یک بدشانسی به شمار آورد.

به هرحال الان در چنین وضعیتی اطلاعات شما از بین رفته است و ما به شما می گوییم که چه راهی برای بازیابی اطلاعات شما وجود دارد.

دوستان عزیز توجه داشته باشید که بازیابی اطلاعات دوربین مداربسته به چند نکته کلیدی بستگی دارد.

نکته اول : توجه داشته باشید که دستگاه ضبط شما بسته به میزان فضای ذخیره هارددیسک و کیفیت تصاویر و از همه مهمتر بازه زمانی مشخص شده، قادر به ضبط چند روز از تصاویر بوده است. به عنوان مثال اگر دستگاه شما طوری تنظیم شده است که ۵۰ روز اطلاعات را ذخیره کند طبیعی است که در روز پنجاه و یکم یک روز از اولین روز ضبط شده را پاک می کند. و به عبارتی بازنویسی اطلاعات انجام میگیرد. در این حالت شما قادر نخواهید بود اطلاعاتی که خود دستگاه روی آن بازنویسی کرده را برگردانید. مثلا در مواردی شاهد بودیم که افراد تقاضای باز گرداندن اطلاعات دوربین خود را که مربوط به یکسال گذشته بوده داشتند که متاسفانه این امر امکان پذیر نیست. توصیه میکنیم که اگر اطلاعات ذخیره شده برای شما مهم است حتما به صورت دوره ای از آنها بک آپ دستی گرفته و روی هارد دیسک های اکسترنال نگهداری کنید.

نکته دوم : سعی کنید در مواجهه با چنین مواردی هارددیسک را از دستگاه خود جدا نکنید و پس از اطمینان کامل از اینکه اطلاعات شما پاک شده است آن را فورا به شرکت هایی که به صورت تخصصی عملیات بازگردانی اطلاعات را انجام می دهند برسانید.

بعد از ریکاوری اطلاعات توجه داشته باشید که باید هارد را روی همان دستگاه گذاشته و دقت کنید که دستگاه به صورت اتوماتیک هارد را برای بار اول فرمت نکند، سپس از گزینه بک آپ می توانید تصاویر از دست رفته خود را بازگردانی کنید.

و در آخر نکته ای که بسیار حائز اهمیت است اینکه در زمان پاک شدن اطلاعات هرگز هارد دستگاه را به کامپیوتر و یا دستگاه دیگر جهت تست کردن ، متصل نکنید.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! مشاهده