بازدید سایت خود را میلیونی کنید


» كدام هزينه‌ ها را مستأجر و كدام را موجر بايد بپردازد؟

كدام هزينه‌ ها را مستأجر و كدام را موجر بايد بپردازد؟

هر خانه‌ای ممکن است نیاز به تعمیر پیدا کند ولی اگر مستاجر باشید همیشه این سوال برایتان پیش می‌آید که هزینه این تعمیرات با چه کسی است؟ صاحب‌خانه یا مستاجر؟ اینکه كدام هزينه‌ها را مستأجر و كداميك را موجر بايد بپردازد؟ مسئله و پرسش مهمی است که بسیاری از مستاجرین و صاحبخانه ها درگیر آن هستند و در بسیاری از موارد دچار اختلاف های اساسی می شوند. ما در اين نوشتار به این مسئله مهم خواهیم پرداخت.



مطابق قانون و عرف :


پرداخت هزينه‌های قبوض آب، برق، گاز و تلفن و فاضلاب مربوط به همان واحد به‌عهده مستأجر است.


پرداخت هزينه تعمير و سرويس آسانسور به‌صورت جزئی و بيمه اسانسور و هزينه شارژ ساختمان نيز با مستأجر خواهد بود. 


جبران هر نوع خرابی ای كه مسبب آن مستأجر باشد، (مثلا یک لامپ بسوزد يا یک شيشه بشكند)، رفع مشكل فاضلاب پس از چند‌ماه اقامت مستأجر در محل


همينطور پرداخت عوارض سالانه پسماند شهرداری به‌عهده مستأجر است. 


در مقابل :


هزينه تعميرات عمده آسانسور يا ديگر نقاط مورد اجاره


هزينه رفع مشكل فاضلاب در بدو ورود مستأجر به محل 


هزينه عوارض نوسازی شهرداری نيز به‌عهده موجر خواهد بود


تعميرات تركيدگی لوله يا مشكلاتی از اين دست نيز را صاحبخانه بايد بپردازد و مسئوليتی به‌عهده مستأجر نيست. 


به موجب ماده ۴۸۶ قانون مدنی، «تعمیرات و کلیه مخارجی که در عین مستأجره برای امکان انتفاع از آن لازم است به عهده مالک است مگر آنکه شرط خلاف شده یا عرف بلد بر خلاف آن جاری باشد و همچنین است آلات و ادواتی که برای امکان انتفاع از عین مستأجره لازم می‌باشد».


مطابق قانون موجر و مستاجر: «در صورتی که در ملک اجاره داده شده عیبی به وجود آید قانون مدنی پرداخت هزینه های تعمیرات را به دو قسمت تقسیم کرده است که شامل تعمیرات جزیی یا فرعی و تعمیرات کلی یا اساسی می شود. هزینه تعمیرات جزیی یا فرعی به عهده مستاجر است و هزینه تعمیرات کلی و اساسی به عهده موجر است. تشخیص هزینه های جزیی یا فرعی از هزینه های کلی و اساسی، تابع عرف است؛ بنابراین با در نظر گرفتن مکان و زمان قابل تشخیص است. به عنوان مثال هزینه های مرتبط با سرویس سالیانه شوفاژ و تعمیرات جزیی آن به عهده مستاجر است و هزینه های مرتبط با مشکلات جدی در موتورخانه قطعا بر عهده مالک قرار دارد.»


همچنین توجه داشته باشدی که مستأجر در صورتی می‌تواند هزینه تعمیرات و تغییرات انجام شده در مورد اجاره را از موجر مطالبه کند که این تعمیرات با اجازه موجر انجام شده باشد. بنابراین قبل از هر اقدامی برای تعمیر باید با صاحبخانه تماس بگیرید. صاحب خانه موظف است که در زمان مشحص به شما پاسخ دهد. با مالک درباره فوریت تعمیرات صحبت کنید و سعی کنید برای زودتر تعمیر شدن خرابی‌ها با او همکاری کنید. امّا اگر مالک در زمان مناسب پاسخگو نبود و به نظر شما این کار غیر منطقی است، می‌توانید برای تعمیرات با هزینه شخصی اقدام کنید اما زمان تماس با صاجب خانه و پاسخی که دریافت کرده اید و دلیل اینکه چرا زمان پاسخگویی طولانی شده را مستند کنید. همچنین تمام فاکتورهای مخارج را نگه داری کنید تا مدرک مستدلی برای ارایه داشته باشید.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) مشاهده